Mengapa anda memerlukan kalsium sewaktu hamil?

Calcium for Growing baby developmentCalcium for Growing baby development

Kalsium adalah salah satu nutrien yang mesti diambil sewaktu kehamilan untuk membina dan mengekalkan tulang dan gigi yang kuat untuk anda dan bayi dalam kandungan anda. Bayi dalam kandungan anda akan sangat memerlukan kalsium pada trimester terakhir tempoh kehamilan anda, kerana pada waktu inilah perkembangan tulangnya paling banyak berlaku.

Kalsium adalah mineral yang paling banyak di dalam badan anda, di mana kebanyakannya tersimpan di dalam tulang dan gigi anda. Badan anda juga menggunakan kalsium untuk fungsi metabolik yang lain, seperti fungsi otot, pengaturcaraan degupan jantung, penghantaran saraf, penghasilan hormon, dan lain-lain lagiii.

Pengambilan kalsium yang cukup telah dikaitkan dengan penurunan risiko pra-eklampsia dalam kalangan wanita hamiliii.

Mengambil kalsium yang mencukupi untuk sepanjang tempoh kehamilan anda juga penting untuk kesihatan anda sendiri kerana ini dapat mengurangkan risiko masalah osteoporosisiv di kemudian hari.

Berapakah jumlah kalsium yang diperlukan oleh anda dan bayi dalam kandungan anda?v

Kalsium seharusnya menjadi sebahagian diet harian anda sebelum dan semasa kehamilan. Anda perlu mendapatkan 1 g kalsium setiap hari dan kira-kira 1.2 g kalsium pada trimester terakhir kehamilan andavi. Sebagai contoh, segelas susu (200 ml) mengandungi kira-kira 250 mg kalsium.vi

Dalam populasi yang menghadapi masalah pengambilan kalsium yang rendah, pengambilan suplemen kalsium yang disarankan untuk wanita hamil adalah sebanyak 1.5-2.0 g (tablet kalsium) bagi mengurangkan risiko pra-eklampsiavii.

Di mana anda boleh mendapatkan sumber kalsium?v

Memenuhi keperluan harian kalsium amat mudah, walaupun bagi individu yang menghadapi masalah intoleransi terhadap laktosa atau mempunyai diet pemakanan yang terhad, kerana terdapat pelbagai makanan yang kaya dengan kalsium.

Ini termasuklah:

  • Produk tenusu (seperti susu, keju dan yogurt) kaya dengan kalsium yang mudah diserap
  • Soya (boleh didapati di dalam tauhu, susu soya dan kacang soya)
  • Sayur-sayuran (Seperti bayam, brokoli dan bok choy/pak choi)
  • Kekacang (seperti kacang putih, kacang merah dan kacang kuda)
  • Biji-bijian (seperti biji kacang badam dan biji bijan)

Anda juga boleh mengambil suplemen kalsium, tetapi seperti biasa rujuk kepada doktor anda terlebih dahulu.

 

 

Rujukan:

iBeto, J. A. (2015, January). The Role of Calcium in Human Aging. Retrieved April 25, 2017, from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4337919/

iiRoss, AC, Taylor, CL, Yaktine, AL, et al., (editors) (2011). Dietary Reference Intakes for Calcium and Vitamin D. Washington (DC): National Academies Press (US).

iiiCalcium supplementation during pregnancy to reduce the risk of pre-eclampsia. Retrieved 2 June 2017 from http://www.who.int/elena/titles/calcium_pregnancy/en/

ivCalcium and calcium supplements: Achieving the right balance. (2015, August 5). Retrieved April 10, 2017 from http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating...

vBabies Learn to Recognize Words in the Womb. Retrieved 2 June 2017 from, http://www.sciencemag.org/news/2013/08/babies-learn-recognize-words-womb

viWorld Health Organization, Food and Agricultural Organization of the United Nations (2004). Vitamin and mineral requirements in human nutrition.

viiHow can I get enough calcium? Retrieved 2 June 2017 from, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0072514/

viiiWorld Health Organization, WHO recommendations on antenatal care for a positive pregnancy experience. Geneva: WHO Press. 2016.